Leren Innoveren

Leren Innoveren

4 daagse cursus

Voor gedreven (informatie)professionals die willen leren hoe je krachtige, slimme en innovatieve oplossingen kunt bedenken, ontwerpen en ‘verkopen’. En dit ook daadwerkelijk willen gaan DOEN.

De wereld is veranderd en ook de manier waarop met kennis en informatie wordt omgegaan. Alles is veranderd: de manier waarop we samen leven, communiceren en werken. En de komende jaren zal de digitalisering alleen maar toenemen. Alle spelers in de informatiesector moeten zich blijven aanpassen aan alle snelle veranderingen in de wereld en moeten zich steeds weer opnieuw bewijzen, hun waarde laten zien en hun bestaansrecht te rechtvaardigen.

Veel afdelingen en instellingen op het gebied van informatie moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun positie te behouden of te versterken. Met nieuwe strategieën, diensten en producten. En ook informatieprofessionals ontkomen niet aan onderwerpen als: professionalisering, positionering, zichtbaarheid, andere taken, andere rollen, imago kwesties, generatiekloven en cultuur ‘issues’.

De nood is hoog: we kunnen niet langer blijven doen wat we altijd al deden. Maar waar en hoe begin je dan? Hoe kom je op een goed idee? Hoe pak je dat aan? Hoe speel je in op alle ontwikkelingen? Hoe benut je nieuwe kansen? Hoe kom je tot een innovatief idee of een slimme oplossing?

Hoe zet je dit idee om in waarde? Hoe laat je zien dat het de moeite waard is? Hoe krijg je anderen mee en overtuig je ze van de waarde, het nut of de noodzaak van ideeën of oplossingen? Hoe zorg je dat het daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden?

Je leert het allemaal in deze 4-daagse cursus: Leren Innoveren.

Over de cursus

create-design-conceptingDe deelnemers werken tijdens de cursus aan een concrete opdracht en worden uitgedaagd om daadwerkelijk een nieuw innovatief idee te bedenken en te ontwikkelen.

De cursus biedt een combinatie van theorie en praktijk. Helder, to-the-point en zonder fratsen. Inzicht, inspiratie en praktische handvatten om zelf direct in de praktijk toe te passen.

De bijeenkomsten zijn interactief, inspireren en zetten aan tot nadenken en actie. Geen PowerPoint presentaties met lange teksten, maar veel beeldmateriaal, korte (praktijk)verhalen om te leren van anderen.

Het programma

Tijdens de cursus worden de deelnemers door de 6 fasen van innovatie geleid. Bij elke fase krijgen ze verschillende tools aangereikt om direct toe te passen. Ze leren de principes van innovatie toe te passen en hun communicatie- en ondernemersvaardigheden optimaal in te zetten. Tussen de cursusdagen door wordt desgewenst tutoring gegeven in een online community.

Een globaal beeld van het programma:

Dag 1

Algemene introductie: innovatie principes en de 6 fasen van innovatie.
+
Fase 1, 2, 3: starten, manieren van onderzoeken, ontdekken

Dag 2

Fase 4, 5: creatief denken, prototypering

Dag 3

Fase 6: communicatie en vaardigheden, storytelling, gebruik van visuals, business plannen (canvas)

Dag 4

Eindpresentaties
+
Evalueren én vieren

Wat levert het op?

Het resultaat na 4 dagen:

  • Deelnemers hebben een nieuwe dienst/product/oplossing ontwikkeld
  • Deelnemers hebben een overtuigend plan gemaakt om te kunnen realiseren.
  • Deelnemers hebben een krachtig verhaal gecreëerd en vorm gegeven, dat aanzet tot actie, draagvlak en enthousiasme
  • Deelnemers kennen de 6+1 fasen van innovatie en weten hoe ze deze bij volgende vraagstukken zelfstandig optimaal kunnen inzetten.

Daarbij hebben ze vaardigheden ontwikkeld op het gebied van communicatie (inhoud en vormgeving), ondernemerschap, onderzoeken (ontdekken), creatief denken, (project)management, ontwerpen, prototyperen en experimenteren.

img_4159