* Gepubliceerd op Managementboek: een persoonlijke preview van mijn boek Factor K – How to make knowledge work *
Factor K helpt je om een krachtige kennisorganisatie te realiseren. Een organisatie waarin kennis ontwikkeld, gedeeld, geborgd, en vooral ook gebruikt wordt. Om kwaliteit te verhogen, te innoveren, om sneller, effectiever, flexibeler en plezieriger te werken. In deze preview neemt auteur Daphne Depassé je mee in de gedachten achter dit boek; wat je kunt verwachten en waarom het geworden is zoals het is.
De uitspraak van Austin Kleon omvat eigenlijk alles: ‘Write the book you want to read.’
Factor K is het boek geworden dat ik zelf zou willen lezen. Ik zal je uitleggen waarom.
Kennis raakt (van) alles
Naar mijn idee brengt het creëren van een succesvolle kennisorganisatie een integrale, holistische en multidisciplinaire aanpak met zich mee. Kennismanagement is geen specialisme. Kán geen specialisme zijn. Het gaat over cultuur, gedrag, competenties, processen, kennis- en leeractiviteiten, organisatiestructuur, de fysieke omgeving en de inzet van technologie. En over verandermanagement, het ‘meekrijgen’ van mensen en over communicatie.
Kennis raakt (van) alles, is oneindig veelzijdig en overstijgt vele vakgebieden, disciplines en expertisegebieden. Hoe ziet dit brede spectrum eruit? En hoe werkt dit dan? Dat staat in het boek dat ik zou willen lezen: een integrale aanpak van kennisvraagstukken, met het brede palet van zaken dat een succesvolle kennisorganisatie raakt en maakt.
Waardeloze kennis
Een ander aspect waarover ik (meer) zou willen lezen is het gebruik van kennis. De aandacht gaat vaak vooral uit naar het vastleggen, borgen, overdragen en delen van kennis en dat is prachtig, maar als die kennis vervolgens niet gebruikt wordt, is het vrij waardeloos. Dit boek is daarom geschreven met het oog op het daadwerkelijke gebruik van kennis in organisaties.
Een ‘doenbaar’ boek
Ook het (kunnen) gebruiken van de kennis in dit boek was voor mij een belangrijk uitgangspunt. In 2009 kwam mijn eerste boek uit: 15 praktijkverhalen over kennismanagement. In het voorwoord schreef Mathieu Weggeman (Hoogleraar organisatiekunde aan de TU Eindhoven): ‘Het is een boek voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe andere organisaties kennismanagement ‘doen’… Het maakt je wijzer, het inspireert en voor je het weet, ben je er zelf mee aan de gang.’ Die laatste woorden bleven hangen. Het boek ‘15’ inspireerde en maakte mogelijk wijzer, maar had niet alle ingrediënten om echt met kennis aan de slag te gaan. Daarom is Factor K een ‘doenbaar’ boek geworden, om zelf een krachtige kennisorganisatie te creëren.
Een framework, een route en tools
Ik hou niet van dichtgetimmerde modellen, oppervlakkige (check)lijstjes en hypes die de zogenaamde waarheid vertegenwoordigen en je denken stoppen. Maar ik hou wel van frameworks en tools die je denken ondersteunen. In het boek vind je daarom een framework om je kennisvraagstuk gestructureerd (visueel) in kaart te brengen, een route die je kunt volgen en 15 tools om direct toe te passen in de praktijk.
Design
Tot slot nog een laatste opmerking in het kader van ‘Write the book you want to read.’ Ik hou van boeken die visueel uitnodigen om te lezen; van vormgegeven tekst met ‘lucht’ en afwisseling. Het design van dit boek is veel meer dan alleen het sausje dat op het laatst even over de inhoud is gegoten. Het boek is gemaakt van bijzondere en kwalitatief hoogstaande materialen en heeft een afwijkend ontwerp aan de binnenkant dat bestaat uit twee boekdelen. Elk detail is zo ontworpen dat je het op de meest prettige manier kunt gebruiken. En daar ben ik bijzonder trots op.
En zo werd het dit boek
Het boek dat ik zelf zou willen lezen.
Een boek dat (visueel) uitnodigt om te lezen, dat je (samen) gebruikt, en bovenal: dat je helpt om een krachtige kennisorganisatie te realiseren.
Efficiënter, effectiever, sneller, beter.
En leuker.
Make knowledge work.
Factor K bestellen