Oké, een snelle inventarisatie van 30 knelpunten op het gebied van kennis- en informatiemanagement die door organisaties (in mijn praktijk) het meest worden genoemd.
De knelpunten zijn onderverdeeld in drie categorieën: een top 10 knelpunten impliciete kennis, top 10 knelpunten expliciete kennis en een top 10 van meer algemene knelpunten op het gebied van ‘problemsolving’ en innovatie.
Top 10 knelpunten impliciete kennis
(ervaring, vaardigheden, houding)
- Kennisverlies door vertrek mensen (verloop, vergrijzing,…)
- Kennis wordt niet gedeeld en/of hergebruikt
- Wiel wordt opnieuw uitgevonden
- Elkaar niet kunnen vinden / Geen inzicht in: wie weet wat?
- Gebrek aan ontwikkeling nieuwe kennis (innovatie)
- Niveau kwaliteit / competentie te laag
- Inefficiëntie (productiviteit/snelheid verlies)
- Kennis wordt wel ontwikkeld, maar niet toegepast
- Geen lerende organisatie (fouten opnieuw)
- Miscommunicatie / frustratie tussen verschillende disciplines/afdelingen
Top 10 knelpunten informatie
(expliciete kennis)
- Generatie verschillen (digitalisering, op afstand werken, gebruik sociale media, houding)
- Lastig zoeken en vinden
- Informatie is niet actueel / wordt niet bijgehouden
- Dubbele opslag documenten / registratie gegevens
- Opslag op persoonlijke schijven (gevaar continuïteit, ontoegankelijk)
- Geen optimale samenwerking – inclusief externe partijen
- Systemen worden niet (optimaal) gebruikt
- Teveel en/of losse systemen
- Onvolledige archieven / verlies documenten
- Grip op/ beheersing en controle van informatie kwijt
Top 10 algemene knelpunten ‘problem solving’ en innovatie
- In het zelfde cirkeltje blijven draaien
- Achterlopen, in vergelijking met ‘de buitenwereld’
- Niet verder komen dan kleine verbeteringen
- Plannen voor nieuwe ideeën en mogelijkheden blijven liggen en worden niet uitgevoerd
- Moeite om mensen mee te krijgen in veranderingen
- Moeite om mensen te overtuigen van de waarde/nut/noodzaak
- Projecten mislukken (meer tijd, meer geld, het resultaat voldoet niet aan de verwachtingen)
- Oplossingen werken niet altijd in de praktijk
- Oplossingen sluiten niet aan bij de behoeften
- Frustratie en miscommunicatie in de samenwerking tussen verschillende disciplines of afdelingen
Dit waren ze: 30 knelpunten (quick & dirty) op het gebied van kennis- en informatiemanagement die door organisaties (in mijn praktijk) het meest worden genoemd.
In de meeste gevallen leiden deze knelpunten uiteindelijk naar invloed op de marktpositie.
Een minder sterke marktpostitie of zelfs bedreiging van het voortbestaan, onder meer door verlies van tijd en geld, verminderde kwaliteit, flexibiliteit en snelheid en gebrek aan innovatie.
Genoeg redenen dus om informatie- en kennismanagement serieus te nemen.
Reactie
Herkenbaar? Aanvullingen? Laat je reactie achter: welkom!
Tja, ik kan het niet nalaten om toch ook nog weer even te benadrukken dat vaak op basis van dit soort knelpunten snelle conclusies worden getrokken en voor de hand liggende oplossingen worden bedacht. Maar, deze knelpunten zijn eigenlijk slechts de zichtbare symptomen. Achter deze symptomen zitten de werkelijke oorzaken. Een van de belangrijkste redenen waarom kennismanagementprojecten mislukken is dat er interventies worden gepleegd op dit soort symptomen en niet op de oorzaken (zie ondermeer mijn blog “Help, er wordt geen kennis gedeeld. En nu? en het interviewKennismanagement anno nu).
Wat een leuk en interessant geschreven artikel.
,
Robert
Pingback: Kennismanagement. Nobody's Pain? - Depasse.nl
Hi Daan, ik kan je reactie goed begrijpen. Voor wat betreft je eerste punt (vertrek van mensen): lees dit blogje maar eens, dan zie je dat ik het helemaal met je eens ben;-) http://www.depasse.nl/kennisverlies-door-vertrek-babyboomers.
Voor wat betreft je tweede punt: vanuit mijn visie op innovatie kan het wiel niet vaak genoeg uitgevonden worden, maar in organisaties ligt de focus vaak (nog) op efficientie, tijd en geld en vanuit die gedachte mag het wiel vooral niet opnieuw worden uitgevonden. Jammer natuurlijk, want hier liggen vaak de mooiste kansen.
Tja…het blijft niets meer of minder dan een lijstje van knelpunten die door organisaties het vaakst genoemd worden (naast mijn eigen praktijk, ook ontleend uit het boek 15 trouwens…jou wel bekend:-) Groet!
Ik vind de 10 knelpunten indeling niet even logisch want waarom is vertrek van mensen een knelpunt? Immers vertrek van mensen betekent ook weer nieuwe kennis of verfrissende inzichten. Geen regelmatige verversing van staf betekent zeker de dood van je organisatie en beperking innovatie kracht. Ook het wiel opnieuw uitvinden is niet per se slecht want misschien komt er toch een nieuwe gedachte uit voort. Kijk bv naar Apple waar heel veel product ontwikkelingen simultaan worden uitgevoerd en beperkt word gedeeld. Dus ook hier meer kijken naar de kennisdomeinen en informatie-soorten. Onverlet, werknemers moeten getraind worden in her gebruik en in principe aangeven welke bronnen zij hebben gebruikt/ geraadpleegd. Ik heb nog wel wat opmerkingen bij de andere knelpunten. wellicht een andere keer!
Beste Mathe, dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk is er ook geen volgorde in te maken. En voor elke organisatie zal het weer anders zijn.
Tja…lijstjes…
Sommige rijtjes moeten ( helaas, fraai is de werkelijkheid niet altij) andersom…