Dit boek is een aanrader voor iedereen die wil innoveren.
“The design of business. Why design thinking is the next competitive advantage”. Geschreven door Roger Martin, Harvard Business Press.
De kern zit ‘m in het veranderen van de manier waarop je denkt. Veel organisaties zijn meer gericht op exploitatie dan op exploratie. Beide activiteiten zijn waardevol, maar ze zijn moeilijk tegelijk uit te voeren. Daarom kiezen de meeste bedrijven voor een focus. In onze westerse wereld is dat veelal: exploitatie. De meeste organisaties zijn hier dan ook helemaal op ingericht (structuur, processen, cultuur); gebouwd op het behouden van de status quo, om te doen wat ze altijd gedaan hebben en zo langzaam opbouwen en opschalen. Hun doel is dan ook niet om te innoveren, maar om de organisatie te beschermen en te beheersen. Analytisch denken staat hierbij hoog in het vaandel. Met de focus op betrouwbaarheid, zekerheid en voorspelbaarheid. In intuïtieve en creatieve organisaties zien we haast het tegenovergestelde: innovatie wordt gestimuleerd, maar er is weinig systematisch geregeld en goed doordacht, wat het voortbestaan en het verder groeien kan belemmeren.
Deze twee benaderingen lijken onverenigbaar. Een organisatie kiest of voor analyse of voor intuitie. Roger Martin stelt dat beide benaderingen niet genoeg zijn. Het gaat erom om deze twee te verzoenen. En dat is waar dit boek over gaat; het leren balanceren tussen (of beter gezegd verzoenen van) deze twee manieren van denken.
In dit boek laat Roger Martin een nieuwe manier van denken zien, die het exploiteren van nieuwe kennis (innovatie) en het exploiteren van de huidige kennis (efficiency) samenbrengt – om doorbraken en waarde te creëren. Deze dynamische wisselwerking noemt hij design denken.
Hij reikt in dit boek een model aan voor waardecreatie: de kennistrechter, die gericht is op het ontwikkelen van kennis – van de ene fase naar de andere. De kennis trechter als cyclisch proces, met een balans tussen exploration en exploitation. Het gaat om het continue redesignen van de business – om voordelen te creëren in zowel innovatie als efficiency. Het resultaat is dat de productiviteit groeit en de kosten afnemen, waardoor op grote schaal waarde voor bedrijven wordt toegevoegd. Design denken en de beweging via de trechter als de meest krachtige formule voor concurrentievoordeel in de 21e eeuw.
Dit boek is o.a. te bestellen bij Bol.com.
Pingback: Design Denken en de rol van de Informatieprofessional - Depasse.nl
Pingback: Design Thinking – The Movie |