De term informatiemanagement is (nog) niet zo bekend, terwijl organisaties niet meer zonder kunnen. Hoezo dan?
De ICT ontwikkelingen gaan razendsnel, waardoor informatie steeds sneller, goedkoper en gemakkelijker de wereld rond gaat. De beperkingen van ‘vroeger’ van tijd, afstand en plaats bestaan niet meer. En de toename van de hoeveelheid informatie nauwelijks te bevatten. (De komende 2 jaar wordt net zoveel informatie geproduceerd als in de afgelopen eeuw!). Tel daar nog bij op dat digitale informatie is losgekoppeld van vorm en plaats: het kan in ontelbare vormen en op ontelbare plaatsen aanwezig zijn.
Kortom: een ware informatie (r)evolutie. Die de manier waarop mensen met elkaar samenleven, communiceren en werken sterk heeft veranderd. En de manier waarop met informatie en kennis wordt omgegaan.
Organisaties hebben moeite met het managen van informatie in deze complexiteit.
Ze moeten zich continu aanpassen aan de snelle veranderingen (markten, ICT, regels). En er worden hogere eisen gesteld aan flexibiliteit, snelheid en kwaliteit. Ook door de ‘nieuwe’ generatie, die informatie anders ziet en er anders mee omgaat.
Voor veel organisaties is informatie van levensbelang. En informatie- en kennisvraagstukken staan hoog op de agenda’s. Het vak/de term Informatiemanagement mag dan nog niet zo bekend zijn, maar iedere organisatie is hier mee bezig. Of wat voor manier dan ook: of het nou gaat om ICT systemen, omgaan met sociale media of het organiseren en beheersen van ‘interne’ informatie.
Maar, hoe manage je informatie en kennis in deze complexiteit?
Wat voor afspraken maak je?
Hoe zet je ICT? En wat te doen met sociale media?
Kortom: hoe blijf je bij?
Of liever nog: hoe kun je vooruit blijven lopen?
De wereld ‘buiten’ gaat per definitie sneller. Maar, zoals Prof.dr.ir. Rik Maes het zegt: “ Wie niet op tijd bijtankt, valt vroeg of laat stil“.
Voor dit alles is dus een ‘echt’ vak: informatiemanagement.
Over de foto: deze heb ik gemaakt toen ik in 2009 werkte aan een opdracht in Seoul. Over vooruitlopen gesproken… Deze foto geeft een beeld hiervan: in de taxi betalen met je mobieltje (of gewoon pin), TomTom’s in 3D, met ‘real life’ afbeeldingen van objecten onderweg en locaties zoeken op basis van vaste telefoonnummers (handig vooral ook voor analfabeten en mensen die -zoals ik- de taal niet spreken).
Inmiddels is dit ook al weer 2 jaar geleden. Benieuwd hoe high tech de taxi’s er nu uitzien!
Leuk artikel! Het zet ook aan tot denken over de toekomst. Als de kwantiteit van informatie nu al zo overweldigend is ten opzichte van de vorige eeuw, hoe is dat dan over pakweg 20 jaar? En hoe kijken we dan terug op deze periode? Genoeg vragen en antwoorden die duiden op het belang van effectief informatiemanagement.
Mooie site!
Leuk, fris, vrij, creatief!
mis een woordje……… sorry………
Hoe zet je ICT in? En wat te doen met sociale media?
Hallo Jack,
Daar heb je zeker een punt!
Informatie is zeker niet meer te managen op de manier van ‘vroeger’. Zoals Rik Maes het zei: “In de complexe omgevingen van nu gaat informatiemanagement niet over het bieden van zekerheden, maar over het omgaan met onzekerheden. Van het beheersen naar het verwelkomen van het onverwachte.”
Probeer hier inderdaad maar eens een vervangende kreet voor te vinden…Ik heb ‘m nog niet gevonden.
En of management sowieso nog wel van deze tijd is? Dan heb ik nog wel een mooie boekentip voor je:-)
Zie: http://www.depasse.nl/de-laatste-manager
hallo Daphne,
gefeliciteerd met je nieuwe site. Ziet er open uit.
informatiemanagement = informatiebeheer
Da’s nog steeds wat statisch. En is management van deze tijd? Ook Rik maes: kun je informatie nog wel managen?
Iets beters weet ik ook niet direct; vandaag gekozen voor informatieprofessional ; )